"Världen är si och si eller så och så bara därför att vi säger oss själva att det är på det viset. Om vi slutade att intala oss själva att världen är så och så skulle världen upphöra att vara så och så."
"Ett sant liv, är ett liv man lever avsiktligt."
-- don Juan Matus --

torsdag 13 september 2007

Mörker-ljus .. ondska-godhet

Jag fick en kommentar av Måndotter på min artikel "Ljus och kärlek - dåligt vapen mot mörka krafter" som gjorde mig uppmärksam på hur lätt jag själv faller ner i vanans makt. I den artikeln sätter jag likhetstecken på mörker och ondska vilket jag egentligen tycker är fel. Men den inställningen är så djupt rotad att man verkligen få vara på sin vakt hur man uttrycker sig, för även om man har kommit fram till ett nytt synsätt så sitter det gamla synsättets hjulspår så djupt att man lätt trillar tillbaka i dem utan att man märker det.

Så här ser jag ju egentligen på mörker och ljus - ondska och godhet:

Mörkret är inte ont
Ljuset är inte gott

Ondska uppstår när ljus och mörker är i obalans med varandra
Godhet uppstår när ljus och mörker är i balans

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

  1. Väl mött Anna!
    Hamnade här av en slump när jag letade efter knutmagi på nätet. Vill bara säga att jag håller med dig och tycker du svarade klokt ang mörker ljus o ondska godhet.

    (gott) Ljus Sorcha

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!

    Svarar dig här istället för i den andra tråden.
    Ja, visst är det som du säger, att det ligger mycket djupt rotat i oss, detta med ljus och mörker!
    Vi har ju det nedärvt från tidigare generationer, svårt att bli av med.

    Så inte är det lätt inte när man då börjar ifrågasätta detta språkbruk och synsätt, särskilt som så många kanske aldrig ens funderat över varför de tänker som de gör angående mörker-ljus.
    Men, medvetenhet är ju nyckeln till förändring. :-)

    Fast, även om man nu är medveten och har rannsakat sig själv med var man står i detta, så kan man ändå falla dit igen om man inte är uppmärksam. Återigen; det är ju något väldigt rotat i oss och ingen är heller perfekt.

    Men, man påminner sig om hur det faktiskt ligger till och sen så fortsätter man vidare på sin häxväg. :-)

    Du har en trevlig blogg förresten, ska kika in på dina nya hemsidor sen också. :-)

    Ha det gott, Måndotter.

    SvaraRadera